A kismama fogápolása

A várandósság alatti hormonális változások hatására a fogíny nyálkahártyája elvékonyodik. A kismamák tapasztalhatják, hogy vörös, dagad az ínyük, mely fogmosáskor vérzik. Ez a tünet fogínygyulladásra utal. A kezeletlen fogínygyulladás átterjedhet az állkapocscsontra is.

A gyulladás és a fájdalom lágylézerrel enyhíthető, mely segíti a szövetek gyógyulását. Ez a  kezelés azonban a fogínygyulladás okát nem szűnteti meg.

Fogínyproblémák

Mitől alakul ki a fogínygyulladás?

Az évek alatt étkezési kultúránk sokat változott. Évtizedekkel ezelőtt a táplálkozás fő összetevői, a rostos, kemény ennivalók voltak. Ezeket csak intenzív rágással lehetett felaprítani. Az ilyen jellegű ételek fogyasztása biztosította a fogak lepedékmentességét. Napjaink étrendje sok puha, és omlós ételből áll. Az ételrészecskék megtapadnak a fogakon, a fogközökben, és az ínyszélnél. Az étellép a szájban erjedési folyamatokat indít meg.

Lepedék

A lepedék egy fehér színű, ragadós anyag, mely a fogakon, fogínyen tapad meg. A szájban összegyűlt ételmaradék a lepedék fő összetevője. A lepedékben baktériumok, enzimek, erjedő ételmaradékok vannak. Ez meggyengíti a kemény zomácszövetet, mely így kevésbé ellenálló lesz. Ez okozza a fogak szuvasodását.

Fogkefe

A szájápolás legfontosabb eszköze a fogkefe, melyet havonta cseréljünk le. A jó fogkefe közepesen kemény, és lekerített végű sörtékkel rendelkezik. A túlságosan puha sörtéjű kefe nem alkalmas a zománc felületétek tisztítására.

Fogmosás technikája

Lényeges elsajátítani a helyes fogtisztítás technikáját. Semmiképpen nem szabad erősen dörzsölni a fogainkat. A fogkefét körkörösen mozgassuk, az íny felől, a rágófelszín felé haladva. Fogról, fogra ismételjük ezt a mozdulatot. A fogmosás végén a nyelvünket is tisztítsuk meg a lepedéktől. Egy fogmosásra körülbelül 3-4 percet szánjunk.

Fogköztisztítás

A fogközöket fogkefével, nem lehet teljesen megtisztítani a lepedéktől. A fogmosás után tehát fontos a fogselyem használata.

Ennek technikája a következő: tépjen le egy körülbelül 50 centiméteres fogselymet, és tekerje lazán a két középső ujjára. Öt centiméteres fogselyem maradjon szabadon. Hüvelyk- és mutatóujjával tartsa feszesen a selymet, és csúsztassa végig a fogai között. Gyengéden mozgassa fel-le a fogközökben.

Gyakori panasz a fogíny vérzése a fogselymezés közben, ez ínybetegségre utal. Néhány nap használat után azonban ez a tünet valószínűleg megszűnik majd, ha mégsem keresse fel fogorvosát!

Ha hetente kétszer használjuk a fogselymet, 40%kal csökkentjük az íny fogak közötti vérzékenységét.

2085, Pilisvörösvár, Árpád u. 21., Tel.: 06 26 331 787